lørdag den 5. maj 2012

Brev 5 - Fra golf til kunst - Rejsebrev 5. maj 2012

Efter snart 3 spændende døgn i Denver er der blevet plads til lidt rejsebrevsskrivning. Niels Ebbe nyder en bog og en kold øl i skyggen, Hans Jørgen kun det sidste, medens jeg vil forsøge at samle trådene her ved notebook’en.

Torsdag eftermiddag blev vi modtaget her på campingpladsen Dakota Ridge RV Park af Pete Jessen, som allerede forinden havde reserveret den bedste plads til os – og også sørget for betaling for den første overnatning. Ja sågar en bil havde vi fået stillet til rådighed, så vi kunne komme omkring uden den store autocamper. Vi er både Pete og hans kone Connie dybt taknemmelige.

Da vi var indkvarteret, gik turen til Red Rocks med fantastiske klippeformationer og et stort amfiteater med plads til flere tusinde tilskuere og hvor flere musikere har spillet og fået lavet optagelser helt tilbage i 1949. Aftenen sluttede på smukkeste vis i Connies og Petes have med en dejlig middag og hyggelig snak. Det er et særsyn her, at vi netop blev inviteret til at spise hjemme.

Det her handler ikke bare om 2012 – nej vi kommer mange millioner år tilbage, når vi som om fredagen går i dinosaurernes fodspor. Aftegninger af plante-/træstammer, kæmpemæssige blade og dinosaurernes fodaftryk fremtræder klart på den skrå bjergvæg.
Vi kommer i højderne, hvor rigmænd har slotlignende huse, men hvor børnene ikke kan lege frit på grund af risiko for angreb af bjørne og bjergløver / losser. Ja også klapperslanger blev vi mindet om. Pete fortalte, at han her på en tur på motorcykel måtte standse for en flok elge på 200. Vi så ikke elge, men rådyr.
Ved frokosttid skiltes vi.

Hans Jørgen tog sig en god tur på 18 huller på golfbanen i Willis Case Golf Course med Niels Ebbe som ydmyg caddy, medens jeg fulgtes med Pete på Denver Art Museum.
Spændende arkitektur – både museet og på turen derind, vidtfavnende kunst, mange gode snakke – alt afsluttet med endnu en dejlig samtale over muslinger og et koldt glas hvidvin.
Efter praktiske gøremål fik vi udvekslet oplysninger og kikket på hinandens billeder.

Totalt fyldte af indtryk overvejede vi at fortsætte turen mod Arches lørdag, men allerede kl. 10 dukkede Pete op – klar til at tage os med på endnu en bjerg-sigth-seeing. Han kender området som sin egen bukselomme, er tidligere pilot og kører i sin BMW næsten, som han flyver - det gør alle her tilsyneladende.
Jo vi kom endnu engang – eller rettere to gange – op i højderne, hvor vi konkurrerede med tapre cyklister om pladsen. Endnu en beretning om møde med de vilde dyr, hvor en bekendt havde hørt hylen fra losser fra flere sider, men heldigvis for ham, havde ingen af dem lyst til ham! Kørte også forbi et sted, hvor den pinefulde rodeo-ridning fortsat finder sted. (Hestenes testikler snøres og bliver smertende, når rytteren sætter sine sporer / støvler ind i siden på hesten.) Vi har befundet os i 13.600 fods højde og har set ned på sneklædte bjergtinder – ja et helt fantastisk vue ud over den flodslette, som Denver og andre byer er en del af.
Til sidst viste Pete os et stort byggeområde, hvor han siden 1998 havde været i gang med at udstykke til industrigrunde. Om 2-3 år vil der være et blomstrende industriområde, og der var rejst en af bygningerne allerede. Han havde haft alle planer klar og en af lodsejerne ville udvide, men så kom Obama, sagde han. Og så gik alt i stykker, alle pengene blev uddelt til dem der ville have dem, og de, der skulle tjene dem blev der ikke taget hensyn til. Pete har sat sig grundigt ind i politik, og jeg (NE) og han fik en drabelig diskussion om politikeres moralske habitus, Pete mener, at de kun tænker på at blive genvalgt og ikke på det store perspektiv, - at se 50 år fremad. Jeg vil foreslå Pete at blive valgt ind i kongressen.
Lige for at sætte en krølle på min sidste kommentar, så har vi erfaret, at næsten alle vore venner i Jessen familien er republikanere, det har vi fået nogen gode diskussioner ud af.

Gæstfrihed og venlighed har været enestående i disse familier, og det er et dejligt punktum at have været hos Pete og Connie her til sidst, hvor vi nu skal vove os ud i de vilde bjergegne, med vilde dyr og diskussioner, om vi kan campe i det fri.

Et fantastisk billedarkiv gemmer sig på vore nethinder.
De kærligste rejsehilsner fra trekløveret